Eerste maand voorbij! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jildou - WaarBenJij.nu Eerste maand voorbij! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jildou - WaarBenJij.nu

Eerste maand voorbij!

Blijf op de hoogte en volg Jildou

12 September 2016 | Noorwegen, Oslo

Hey!!

Het is toch niet mn grootste hobby kom ik nu achter maar hier weer een verslagje!

Dik een maand vertoef ik nu hier in Oslo. Inmiddels heb ik de meeste toeristische dingen hier gedaan en begin ik het “normale” leven te ontdekken. Sinds alle Noren de vakantie achter zich lieten en weer naar hun werk en school gaan en zo langzamerhand de toeristen een beetje verdwijnen, begin ik goed te merken hoe het normale leven hier werkt.

Waar in Nederland iedereen op de fiets springt, loopt iedereen hier gewoon naar school of werk zover dat mogelijk is. Ook de manier waarop iedereen gekleed is valt op. Het is hier totaal niet erg om met je regenlaarzen door de stad te lopen en iedereen draagt fancy regenjassen als het weer maar een beetje slecht lijkt. Ook kleine kids zie je hier al in volledig op het weer voorbereidende outfit lopen met op hun rug een backpack die groter is dan de kids zelf.

Ik heb het hier wel over voorbereid zijn voor de regen, maar ik mag zeker niet klagen over het weer tot nu toe. Iedereen geniet nog volop van de nazomer zonnestralen! Afgelopen woensdag, ben ik bijvoorbeeld in de middag met een hele groep naar het eiland Hovedoya in het Oslofjord geweest. Voor zwemmen is vooral het water net iets te koud naar mijn idee, maar voor chillen en BBQ is het een ideale plek!

Over de hoeveelheid vrije tijd mogen we zeker niet klagen! Ik heb een paar colleges in de week en voor de rest is het mijn project. Inmiddels heb ik een beetje een idee wat de bedoeling is van mijn project. Het doel van ons project is het opzetten van een plan voor energie efficiënte gebouwen in de vorm van een Twin House project. Twin House wil zeggen dat je twee identieke huizen opzet en in een huis dingen gaat veranderen. In ons geval moeten we de mogelijkheden voor passieve zonne-energie onderzoeken.

Met al die vrije tijd heb je alle mogelijkheden om van alles te doen. Zo heb ik al een paar keer metrolijn 1 gepakt. Deze metro klimt naar boven en het schijnt dat in de winter de metro overladen is met mensen met skiis die de bergen in gaan of een jump van de skischans in Holmenkollen willen doen. Momenteel ligt er op de skischans nog geen sneeuw en kun je alleen met een kabelbaan ervan af. Ik heb dit niet gedaan maar ben wel tot halverwege de schans geklommen om te genieten van het uitzicht over Oslo en het Oslofjord.

Wanneer je denkt dat Holmenkollen een goed uitzicht heeft, heb je Vettakollen nog niet gezien. Vettakollen is drie of vier haltes eerder dan Holmenkollen maar je doet een kleine hike van 2 km naar boven waar je uiteindelijk op een open plek komt en een uitzicht hebt recht over het fjord.

Vorige week zondag ben ik naar een concert van Nickelback geweest. Lekker midden in de stad dus we waren er in tien minuutjes. Het voorprogramma was van Monstertruck, vrij heftig… Maar Nickelback zelf was erg leuk!!

Afgelopen weekend leek het eerst vrij slecht met het weer maar gister, zondag uiteindelijk toch ook nog een heerlijke dag gehad. Lekker gegeten en op de markt gekeken in Grunerlokka! Ook voor de aankomende schijnt het weer goed te worden, maar hier in Noorwegen weet je het maar nooit. Het kan binnen een dag veranderen. Ik geniet in ieder geval van elke zonnestraal die er nu nog is!

Tuutie Jil

  • 13 September 2016 - 12:52

    Krista:

    Ah leuk jillie!
    Tuutieee

  • 13 September 2016 - 14:11

    Marion:

    Hallo Jildou volgen mij geniet je daar met volle teugen leuk om dat zo te volgen. Groetjes van Marion en nog heel veel succes met je studie en plezier in je vrije tijd doei doei

  • 17 September 2016 - 20:37

    Tineke:

    Hallo Jildou

    Wat een leuk verhaal, lijkt me niet gek daar met veel jonge mensen om je heen !
    heel veel plezier genieten en succes met het project ! en hartelijke groetjes van Fokke en Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jildou

Actief sinds 17 Aug. 2016
Verslag gelezen: 445
Totaal aantal bezoekers 5552

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2016 - 31 December 2016

Study Abroad Oslo

Landen bezocht: