Still alive - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jildou - WaarBenJij.nu Still alive - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jildou - WaarBenJij.nu

Still alive

Blijf op de hoogte en volg Jildou

30 Oktober 2016 | Noorwegen, Oslo

Hey there, I am still alive!!

Mijn laatste blog heb ik vlak na de fjord trip gemaakt. De week daarna had ik vakantie. Alsof we nog niet genoeg vrije tijd hadden. Hier weer even een update.

Een tijdje geleden zag ik een berichtje voorbijkomen over vrijwilligerswerk bij Chateu Neuf, een uitgaansclub. Van 30 september tot 8 oktober vond hier het Oktoberfest plaats. Mensen die mij een beetje kennen snappen dat ik daar helemaal op m’n plek ben. Bier en meezing muziek. Toen ik het berichtje voorbij zag komen dacht ik, klinkt aantrekkelijk, in een impulsieve bui me aangemeld. 2 dagen werken 1 dag gratis entree en consumptiebonnen. Je moet toch wat met je vakantie.

Uiteindelijk had ik een shift op donderdagavond en vrijdagavond. Donderdag het eerste uurtje achter de bar in de tent waar op dat moment ook veel Erasmusvrienden aan het feesten waren. Erg leuk! Hierna ging ik verder met mijn officiële shift. Beer paradise! Kleine cursus speciaal-biertjes om vervolgens hier de rest van de avond alleen te staan met nog 2 andere barretjes in de zaal. Helaas was het vrij rustig hier en niet heel veel aan. Ik was al enigszins teleurgesteld dat ik nog een dag moest. TOT het moment dat iemand me vroeg of ik ook meeging naar de afterparty. Ik dacht ja waarom niet anders wordt het sowieso niet beter morgen. En het eindigde als een zeer interessante avond.

Na het opruimen verzamelde iedereen op de derde (normaal onzichtbaar) verdieping. Biertje, cidertje, aangebroken speciaal-biertjes (we tapten uit flesjes in glazen), geïnteresseerde mensen en dronken Noren, dansend op de tafel. Vooral dat laatste is een geweldig fenomeen. Noren zijn over het algemeen een beetje teruggetrokken, maar op vrijdag en zaterdag gaan ze helemaal los. Een normale stapavond begint om 18.00u, dan drinken ze de nodige drankjes thuis vanwege de hoge alcoholprijzen en gaan vervolgens naar een club om te party’en en uiteindelijk voor 3.00u alweer op weg naar huis te zijn om de volgende ochtend weer fris en fruitig te zijn. Klinkt dit niet heerlijk jongens?... Terugkomend op de afterparty @ Chateu Neuf. Hier ontdekte ik dus hoe het ook kan zijn in Noorwegen. Je moet de juiste mensen kennen om langer door te feesten.

Na deze vakantie was het weer even tijd om een slag te maken met school. Maandag begonnen we vrolijk met een workshop mid-term presentations. Uiteindelijk donderdagochtend ook nog een keer voor onze supervisor de presentatie gehouden. Fijn dat je hier al 2x geoefend hebt voor de uiteindelijke presentatie. Nu ik dit blog schrijf heb de uiteindelijke presentatie ook gehad op 17 oktober. Nu hebben we weer even tijd voor andere dingen.

Tussen de workshop mid-term presentations en de uiteindelijke mid-term presentations heb ik ook nog de nodige sociale activiteiten beleefd. Donderdagmiddag zijn we met de St. Hanshaugen Family vertrokken naar een cabin in the middle of nowhere. St. Hanshaugen is mijn flat hier en ik ken inmiddels op iedere verdieping ongeveer wel iemand, grotendeels Erasmusstudenten. Na een hike van 50 minuten om bij de cabin te komen hebben we gegeten en vervolgens onze eigen party gehouden. Erg leuk!

Volgende ochtend moest ik weer vroeg op. Sorry guys voor het skippen van de schoonmaak!! Marrit kwam vandaag aan voor een weekendje Oslo. Ik had bedacht dat ik haar wel even op kon halen van het vliegveld omdat ik nog nooit gevlogen heb (ja geloof het of niet) en het vliegveld wel even wilde zien voor als ik over 2 maandjes zelf terugreis, niet dat het heel veel voorstelt, maar okay. Na enigszins haasten met de hike en het ov terug naar huis en vervolgens weer naar het vliegveld uiteindelijk natuurlijk op tijd. Jildou zou Jildou niet zijn als ze niet keurig op tijd was.

Met Marrit eerst even langs huis en daarna begonnen met sightseeing Oslo in de haven en het operagebouw. Uiteindelijk geëindigd in Gronland en de ingrediënten gehaald voor onze home-made pizza. Wijntje erbij, wat wil een mens nog meer. Ik had twee maanden geen wijn gehad man man man. Zaterdag vroeg opgestaan, lunch gemaakt en de tram naar Holmenkollen en Vettakollen gepakt. Voor mij is het natuurlijk al niet meer nieuw, maar een wandeling naar deze twee plekken kan altijd. Deze keer was er zon maar tussen een wolkenlaag door (zie de foto!) en het was toch heel anders dan wanneer ik het deed omdat de blaadjes aan de bomen nu echt herfstkleuren beginnen te krijgen. Uiteindelijk naar Sognsvann gelopen en hier een Noorse wafel gegeten! Met ons volle buikje, ons volle programma nog voller gepropt door ook nog even door de Vigelandsparken te lopen. Ook hier de herfstkleuren volop, love it. Ik verbaas me erover hoeveel je in een weekend kan stoppen. ’S Avonds pre-party in de flat. That’s how we role here.

Volgende ochtend waren we aardig fit. Toen besloten om naar de National Gallery te gaan. Dit is een museum die sowieso nog op mijn lijstje stond om te doen en Marrit wilde hier ook graag heen. Een bekend schilderij wat hier hangt is The Scream van Edvard Munch. Erg interessant om dit museum gezien te hebben. Ook vandaag hadden we onze eigen lunch weer gemaakt, afbakbroodjes met Brie, hoe erg kun je genieten van een broodje. Als laatste heb ik Marrit Grunerlokka laten zien. Voor mij is Grunerlokka samen met de Matthallen en Bla de typische zondag. In Matthallen geniet iedereen van een lekker hapje en drankje op een soort indoor markt en in Bla hebben allerlei soorten hobbyisten hun verzameling uitgestald. In Grunerlokka zijn verscheidende winkels open op zondag, terwijl in de rest van de stad eigenlijk alles gesloten is. Je merkt ook dat iedereen de deur uit gaat en lekker ergens gaat eten bijvoorbeeld. Wij hebben nog een drankje en hapje gedaan in Mucho Mas, een heerlijk Mexicaans restaurant/café.

En toen was het weekend alweer voorbij. Ik heb Marrit weer afgezet op het Centraal Station. Het gekste vond ik dat zij gewoon zondagavond weer in Groningen was en ik op dat moment gewoon hier in Oslo bleef. Maar het was zeker een leuk weekend!

Maandag was dus de uiteindelijke mid-term presentation. Veel tijd om daarvan uit te rusten had ik niet want dinsdagochtend 18 oktober kwamen Heit, Mem en Mare aan. Goed ze te zien!! Dinsdag sightseeing gedaan en niet te laat gaan slapen want woensdag moesten we vroeg met de trein naar Bergen. De treinorganisatie hier hield alleen legale stakingen. Dit betekent dat ze verscheidende treinen cancellen. Maandag kreeg ik een sms-je dat onze trein van woensdag ook gecancelled was. Ok, hoe gaan we dit doen? Vriendinnetjes van mijn studie hadden dit ook gehad en hadden hun geld teruggekregen, maar wij wilden toch echt wel naar Bergen. Uiteindelijk ben ik eerst naar het servicelocket geweest om te vragen wat te doen en toen stond ik ineens met 4 nieuwe tickets in m’n hand voor een ander tijdstip en dat ik dinsdag terug moest komen om te kijken hoe het met de terugreis stond. Ook de terugreis is uiteindelijk gecancelled, maar ook voor deze reis 4 vervangende tickets. Credits voor de treinmaatschappij, wij hebben een hele mooie reis gehad! De treinreis van Oslo naar Bergen staat bekend als een van de mooiste treinreizen van Europa. Je komt door heel veel verschillende landschappen en je ziet de mooiste plaatjes. Van grijs naar sneeuw naar de zon! Incredible

Toen we woensdag rond 15u aankwamen in Bergen scheen de zon! Het regent 80% van de tijd in Bergen en ook mijn vorige trip met ESN naar Bergen was een regenachtige dag, maar dit keer zat het mee. En wat is Bergen mooi als de zon schijnt! Donderdag zijn we met een treintje naar een uitzichtpunt gegaan. Uitzicht met zon, geweldig. Ik ben blij dat ik Bergen nog met de zon heb gezien! Vrijdag gingen we met de trein van 16u, helaas nu maar 2u reizen met daglicht maar nog steeds erg mooi! Deze treinreis is echt een aanrader mensen!

Zaterdag nog een dagje in Oslo vertoefd en zondagochtend moest ik alweer afscheid nemen. Hierna een weekje met sporten en school, ja joh 3 dagen deze week. Had donderdag een Cross Cultural Communication workshop. Wanneer wij naast onze 2 colleges in de week ineens iets anders erbij hebben en ook nog een hele dag begint iedereen te zeuren. Ik had ook niet heel veel zin om 8.30u op school te zijn maar op zich had ik wel zin in de workshop. Toen we ‘s ochtends aankwamen was het een dramalokaal zonder stoelen... Dit zou een interactieve workshop worden. Ik vond het een best interessante dag over verschillende culturen en hoe je daar mee omgaat.

Donderdag had ik weer weekend en het was weer een mooi weekend. Donderdag op stap met het thema Halloween. Vrijdag een andere cabin trip, dit keer georganiseerd vanuit school. Ook was het een andere cabin, maar met wederom een prachtig uitzicht en op loopafstand van een prachtig meertje. Mooie avond trip met iedereen! Zaterdag had ik nog een verjaardagsfeestje maar ben vroeg naar huis gegaan. Wel weer even genoeg nu.

Stiekem tellen we hier elke week wel even hoeveel weken we nog hebben. De tijd gaat zo snel, ik ga nog even een paar weekjes volop genieten, maar soms ook wel zin om weer mijn leventje te leven thuis. Aankomende weken nog een paar bezoekjes uit Nederland. Looking forward!