Noorwegen, je wordt gedwongen er van te houden - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jildou - WaarBenJij.nu Noorwegen, je wordt gedwongen er van te houden - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Jildou - WaarBenJij.nu

Noorwegen, je wordt gedwongen er van te houden

Blijf op de hoogte en volg Jildou

02 Oktober 2016 | Noorwegen, Oslo

Hey!

Even weer een update van mijn leven hier. Dit keer is het een lang blog geworden. Lees vooral mijn Trolltunga avontuur en als je geen zin hebt om verder te lezen kijk vooral nog wel even de foto’s. Ik wil beginnen met een geweldige ervaring een paar weken terug. Trolltunga. Misschien zal het sommige van jullie iets zeggen anderen waarschijnlijk helemaal niks. Volgens de website visitnorway.nl is Trolltunga “one of the most spectacular scenic cliffs in Norway”. En spectaculair dat was het zeker!

Donderdag zijn we vanuit Oslo vertrokken met de auto. Onderweg kwamen we al de meest mooie landschappen tegen, dit belooft wat. Na ongeveer 5/6 uurtjes kwamen we aan bij onze overnachtingsplek. Net voor een tunnel aan de weg maar wel een geweldig uitzicht op de bergen. Voor 30 euro p.p. zouden we hier twee nachten gaan slapen en zoals de gastvrouw het noemde ‘ik wil graag een goedkope overnachtingsplek aanbieden voor mensen zoals jullie’. Dat spreek ons als studenten natuurlijk wel aan! ‘s Avonds kwamen er twee jongens binnen en die hadden die dag de Trolltunga hike gedaan. Ze zagen er vrij vermoeid uit en gaven ons wat tips voor de volgende dag. Een van die tips was ga vroeg! Dus dat hebben we gedaan. 6.00u de wekker om 6.30u in de auto te stappen. Dit werd 6.45u maar na een korte rit en een kop koffie bij het tankstation zijn we om 8.00u begonnen aan onze hike.

Het uiteindelijke doel van de hike is de Trolltunga. De Trolltunga is een lange uitstekende rots 700 meter boven het Ringedalsmeer. Maar op bij dit punt te komen moet je eerst 11 kilometer afleggen. Dit begint met een aardige klim op trappen, gemaakt van stenen. Ik had 4 lagen kleding aan en na deze klim nog twee… Hierna heb je een ‘rust’ moment door een lang vlak stuk. Het bijzondere vond ik dat je meteen weer in een heel ander soort landschap bent. Van lopen over stenen tot lopen over planken in het moerasgebied je komt het allemaal tegen. De 11 kilometers gaan vervolgens door met klimmen, dalen, moeras, stenen, verschillende outfits, uitzicht op sneeuw (op dit moment geen nog geen sneeuw om aan te raken) en natuurlijk niet te vergeten geweldige uitzichtpunten. Ik heb alleen maar met een smile op mijn gezicht gelopen!

En dan kom je op dat punt waar het allemaal om gaat. De rots! Waar je denkt dat wij vroeg begonnen waren heb je het mis want er waren al heel wat mensen voor ons aangekomen. Hoe dan?! Het gaat natuurlijk allemaal om die foto op die rots. Letterlijk living on the edge. Een aantal mensen hier in Oslo had ik al gesproken over deze hike en die vertelden dat zij twee uur in de rij hadden gestaan voor deze ultieme foto. We waren voorbereid maar gelukkig hebben wij maar een kwartiertje moeten wachten. Scheelt toch weer die lange weekenden. Wij deden de hike op vrijdag en aan het einde van het seizoen. Na 15 september mag je tot 15 oktober nog met een guide de berg op en na 15 oktober is het “verboden” de hike te doen. Uiteindelijk zijn we wel alsnog 2 uur boven geweest om genieten van het geweldige uitzicht en de energievoorraad weer aan te vullen.

Na onze 4 uur durende klim hebben we dus boven 2 uur uitgerust en foto’s genomen. Helaas moesten we ook weer terug en dit hebben we in 3,5 uur gedaan. Zwaar maar zo ontzettend vet! Neem zeker een kijkje in de foto’s. Terwijl ik dit schrijf begint ik ook weer helemaal te stralen ik hoop dat jullie zo een beetje mee kunnen genieten.

Zooooo, na deze natuurervaring weer even terug naar het gene waar het eigenlijk hier om draait… (of toch niet). Mijn school hier had een bezoekje aan de Kjeller Campus en Kjeller Innovation geregeld. Dit is ongeveer een uurtje met het openbaar vervoer en de de Kjeller Campus is onderdeel van mijn school de HiOA, Hogeskole i Oslo og Akerhus. Hier vind je vooral product design. Niet helemaal mijn ding maar wel interessant om een keer in dat soort werkruimtes te kijken. Kjeller Innovation is dichtbij deze andere campus maar staat los van HiOA. Wel staan deze twee bedrijven nauw in contact met elkaar. Kjeller Innovation is bezig met verschillende projecten met verschillende groottes en hiervoor zoeken ze ook vaak geschikte studenten. Ze hebben ons een presentatie gegeven over wat ze precies doen. Best interessant ook in combinatie met het European Project Semester. EPS heeft ook weleens projecten gehad in samenwerking met Kjeller Innovation. Zo kan je dus zien hoe jouw “kleine” project ook gebruikt wordt in het echte bedrijfsleven. Het hoofd van EPS was ook mee en hij wil ons zoveel dingen bij brengen. Hij stimuleert heel erg je internationale netwerk en hij weet dat ik normaal Technische Bedrijfskunde studeer en dat ik dus veel met de managementkant van Engineering bezig ben en hij wijst mij hier ook op. Het is zo vet om te zien hoe enthousiast hij is en hierdoor gaat mijn ambitieuze kant ook weer borrelen. Goed in tijden van het zoeken naar een stage ;).

En wel weer genoeg over mijn schoolleven. Ik ben sinds een paar weken ook lid van de sportschool hier. 80 euro voor 3 maanden waar ik anders 60 euro voor een jaar betaal (Groningen ik houd van je). Maar het er dan maar uit gaan sporten. Het liefst ga ik naar groepslessen dus dat ben ik nu ook gaan uitproberen, in het Noors. Dit levert hilarische momenten op natuurlijk. Het volledig missen wanneer het rondje wat je moet hardlopen ineens de andere kant op gaat ofzo... Juist ja einde van de 3 maanden snap ik het woord vast. Wat ook hier me opgevallen is, is hoe noren zijn.
Zo sta je vooral 10 meter uit elkaar en zeg je geen woord voordat de les begint. Eerst vond ik het een beetje awkward maar nu kan ik er de lol wel van in zien. Zelfde geldt voor als de iedereen ineens begint te lachen om dat de sportleraar iets grappigs zegt, gewoon meelachen. Zo vaak zal dit niet gebeuren met die gekke Noren.

Afgelopen week ben ik een paar dagen met ESN op pad geweest. De fjord trip. Dinsdagavond om 23.00u vertrokken van Oslo Centraal Station. Op naar Bergen. Na een horrible nachtje in de bus, ’s ochtends in Bergen aangekomen. Ik raad je aan er niet heen te gaan na een busrit, want het regent er 90% van de tijd en deze dag dus ook. Niet het beste idee met weinig slaap, maar leuk stadje, zeker wel bezoeken als je het zonder busrit doet!

Einde van de middag onze reis voortgezet naar Laerdal. Onze accommodatie lag aan het Lærdalsfjord. Toen we hier aankwamen, wat gegeten en gaan slapen. Volgende dag moesten we weer om 8.00u klaar staan voor de Glacier hike! Ik had deze hike al een keer gedaan met mijn ouders en zusje 8 jaar geleden (lytse Jil), maar wilde hem nog wel een keer doen. De Nigardsbreen is een zijarm van de grootste gletsjer in Europa, de Jostedalsbreen. Opnieuw een geweldige ervaring ondanks, helaas ook hier, de regen. Toen we in de avond terug waren bij de accommodatie, party! Het leuke was dat ik eigenlijk een groot deel van de mensen al kende. We waren met een hele groep vanuit St. Hanshaugen (St. Hanshaugen family noemen we het inmiddels), mijn studentenflat, en ook van mijn school waren er veel bekenden mee. We zijn een grote familie hier met allemaal mensen die op Exchange zijn.

Vrijdag stond de fjord cruise op het programma, dit viel helaas een beetje tegen. Ook omdat het ook dit keer regende en binnen in de boot de ramen besloegen en je dus wel naar buiten moest om het uitzicht te zien. De fjord cruise in de middag maar goed gemaakt met een huis-gebrouwd speciaal biertje in een brouwerij. Heerlijk plekje met een openhaard en banken met schapenvachtjes.

En toen was het alweer zaterdag. Tijd om naar huis te gaan. Na 5 minuten helaas al pech met de bus, maar onze topbuschauffeur heeft het gefixt en vervolgens een adembenemende reis terug naar Oslo gehad (met foto’s vanuit de bus, niet de beste kwaliteit). Gelukkig was het hier wel droog .Ik ben echt gaan houden van dit prachtige land.

Jongens ik ben al bijna op de helft van mijn avontuur. Het is bizar.

Tuutie Jil

  • 02 Oktober 2016 - 17:32

    Marion De Bruin:

    Hoi Jildou, meid wat geniet jij daar, wij vinden Noorwegen ook een schitterend land en genieten heel erg van je prachtige foto's.
    Hartelijke groeten en knuffels van Jan en Marion

  • 07 Oktober 2016 - 14:07

    Berber:

    Wauw Jil, wat een avonturen en prachtige foto's :-) Fijn om zo wat van je reis daar mee te krijgen! Liefs vanuit Utrecht

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jildou

Actief sinds 17 Aug. 2016
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 5554

Voorgaande reizen:

17 Augustus 2016 - 31 December 2016

Study Abroad Oslo

Landen bezocht: